Foredrag i Klubben

Astrofotografi

Vi havde fornøjelsen af at deltage i en spændende klubaften i Esbjerg Fotoklub den 12. december 2023, hvor Claus Madsen præsenterede et inspirerende oplæg om Astrofotografi.

Claus Madsen, en erfaren fotograf og videnskabsmand, tog os med på en fascinerende rejse ind i astrofotografiets verden. Han har en imponerende baggrund med en MSc i Science og har dedikeret sin karriere til videnskabelige aktiviteter. Han har arbejdet for den europæiske astronomiorganisation ESO og har også været involveret i videnskabskommunikation og videnskabspolitik.

Claus Madsen delte sin passion for både astronomi og fotografi og gav os indsigt i, hvordan han kombinerer de to verdener. Han har en lang historie som både videnskabskommunikator og fotograf og har skrevet omfattende om astronomi og videnskabskommunikation.

Oplægget fokuserede på astrofotografiets tekniske aspekter og gav os et indblik i, hvordan man kan forene videnskab og kunst gennem fotografering. Det var en utrolig berigende aften, hvor vi alle fik inspiration til at udforske astrofotografiets spændende verden.

Præsentations materialet kan downloades her.

Billedfiltyper og Backup Strategier

Vi havde fornøjelsen af at have Peter Floor Kousgaard som oplægsholder til vores klub aften den 23. Januar 2023, i Esbjerg Fotoklub. Peter, en passioneret fotograf med en dyb teknisk indsigt, delte sin ekspertise om data, filformater og backup i forhold til fotografering.

Peter arbejder som IT-supporter på Cosmosskolerne i Esbjerg, og hans tekniske baggrund er en uvurderlig ressource for vores fotoklub. Under oplægget gav han os indsigt i, hvordan man bedst håndterer og sikrer vores fotografiske data.

Peters engagement i teknologi og fotografi er tydeligt, og hans oplæg var en berigende oplevelse for alle deltagerne. Vi fik værdifulde tips til at optimere vores datamanagement og backuppraksis inden for fotoverdenen.

Præsentations materialet kan downloades her.