Åbent hus 2024

Åbent Hus i anledning af Esbjerg Fotoklubs 50-års jubilæum

Esbjerg Fotoklub har over lange tider spillet i superligaen, hvad angår nationale og internationale konkurrencer, men det er også en fotoklub med rummelighed, og hvor der er plads til alle, uanset kunnen og interesser. En fotoklub, der er en pulds i det kulturelle kludetæppe i Sydvestjylland.

Lørdag d. 6. april markerede klubben sit 50-årige jubilæum med Åbent Hus i lokalerne i Vesterhavsgade. I det gode vejr strømmede det til med gæster og medlemmer, der ville være med til at fejre og være med til at præsentere gæsterne for de mange muligheder, som Esbjerg Fotoklub kan tilbyde. Det gælder f.eks. et atelier, som kan bruges af alle medlemmer, eller møderne hver tirsdag, hvor der er mange forskellige tilrettelagte aktiviteter i mødelokalet, såvel som ude i det fri.

Der var gang i grillen, hvor de ægte ”ringridderpølser” fra Sønderjylland var meget populære og der var hurtigt skabt en god stemning i gården, hvor solen skinnende.

I forbindelse med 50-års Jubilæet havde VEFA Foto (Vejle) indbudt til en fotokonkurrence med temaet ”Kontrast”. Det gav store muligheder for fotografer, fordi begrebet byder på mange fortolkningsmuligheder – både for beskueren og for dommerne fra Vefa, som også benyttede lejligheden til at fremvise lidt af det nyeste fotoudstyr. Konkurrencen var åben for alle og havde deltagere fra klubben såvel som ikke-medlemmer.

Alle fotos fik skriftlige kommenterer. Til de tre bedste var der en præmie tilknyttet. På en tredjepladsen var Poul Helt (ikke-medlem) med et billede, hvor hvide mænd går den ene vej, mens der går en person den anden vej. På en andenplads var Peter Floor Kousgaard (medlem) med et billede af en tør hvid tidsel på sort baggrund. Kontrasten var mellem det hvide og sorte og den urolige tidsel. Erik Holmgaard (medlem) tog førstepladsen med et stærkt billede fra et bryllup og en ældre dame, som tilsyneladende ikke var inviteret.

Dagen bød også på korte oplæg og demonstrationer. Endelig havde vi besøg af Elina Langtved, som på vegne af Nordea-fonden overrakte en donation på 20.000 kr til støtte for klubbens kommende jubilæumsudstilling på Rådhuset i Esbjerg. Næstformand Carina Kryger Rønberg tog imod donationen på klubbens vegne.

Esbjerg Fotoklub glæder sig over den store opbakning til arrangementet og håber at nogle af gæsterne, som udviste stor interesse for klubben, vil finde vej igen på en klubaften i Vesterhavsgade.

Den næste offentlige aktivitet er en jubilæumsudstilling på Esbjerg Rådhus og to fotovandringer i juni måned.

𝑇𝑒𝑘𝑠𝑡 𝐸𝑏𝑏𝑒 𝑆𝑎𝑙𝑜𝑚𝑜𝑛𝑠𝑒𝑛 og Claus Madsen