Anderledes Billeder: Smukke billeder, dramatiske billeder og billeder, der

Anderledes Billeder: Smukke billeder, dramatiske billeder og billeder, der er anderledes

Med udgangspunkt i tiden i Esbjerg i de tidlige 1970ere beskriver bogen, hvorledes fotoklubben blev etableret og har klaret sig gennem tiderne, dens mange aktiviteter og resultater, men med den almene både tekniske og kunstneriske udvikling af fotografien som klangbund.

Historien om Esbjerg Fotoklub er derfor et stykke esbjergensisk kulturhistorie. I klubbens  50-årige virke har den udgjort en fast del af det fritidskulturelle liv i byen, men den har også været med til at dokumentere byens liv og udvikling—og ikke mindst har den bidraget til at gøre Esbjerg til en bedre by at leve i.

Bogen indeholder 112 sider, 91 illustrationer og udkommer i efteråret 2023.

“Lysfangere" i Tidens Spejl!

”Esbjerg Fotoklubs 50-års jubilæumsbog, "Anderledes billeder - Esbjerg Fotoklub gennem 50 år," kan ses som et spejl til fotografiets større historie, der strejfer punkter lige fra det tidligste daguerreotypi til nutidens digitale fotografi. Som i de tidlige dage af fotografiets historie, hvor kameraet blev brugt til at dokumentere virkeligheden i al sin skønhed og brutalitet, har Esbjerg Fotoklub bl.a. fanget Esbjergs forandring gennem fem årtier på en anderledes, dramatisk og smuk måde.

Forfatteren har dykket dybt i klubbens arkiver, ligesom mange fotografihistorikere har gransket tidligere perioder. Fra både skriftlige og billedmæssige artefakter har forfatteren formået at sy sammen en historie, der minder om udviklingen inden for fotografiet, hvor personlige fortællinger og dokumentation ofte går hånd i hånd.

Klubbens passion for fotografi spejler den passion, som mange af de tidligste fotografer og pionererne inden for feltet følte. Som fotografi blev mere og mere populært og udbredt, voksede det fra en nicheinteresse til en form for massemedier, noget, der også kan ses i Esbjerg Fotoklubs voksende medlemskab og indflydelse i byens kulturhistorie.

Bogens melankoli minder om den, der ofte findes i fotografiets historie. Fotografiet er i sin natur et midlertidigt snapshot, en påmindelse om, at intet varer evigt. Samtidig er det et vidnesbyrd om den tid, det blev taget, og de mennesker, der befolkede det. I denne bog er hyldesten ikke kun til Esbjerg Fotoklub, men også til tiden selv, der bliver fanget i klubbens fotografier.

Endelig er denne bogs fejring af Esbjerg Fotoklub en påmindelse om, at fotografi, ligesom alle kunstformer, er et fællesskab. Det er en samling af individer, der deler en passion, og sammen formår de at ændre verden omkring dem, lige som fotografi har ændret vores måde at se verden på.

Bogen "Anderledes billeder - Esbjerg Fotoklub gennem 50 år…" skaber på denne måde paralleller til fotografiets historie og indlemmer dem i sin fortælling på en dybtgående, kreativ og givende måde.

Per Valentin – Formand Selskabet for Dansk Fotografi”