Den Internationale Fotoudstilling DI41

DI41_booklet_rev_small (1).pdf

Den Internationale Fotoudstilling 2024 (DI41): Ung 40-årig kosmopolit med 50 år på bagen

Gennem 40 år har Den Internationale Fotoudstilling været en årligt tilbagevendende begivenhed på Esbjerg Hovedbibliotek – til gavn for alle fotointeresserede i Esbjerg og omegn. Samtidig er Den Internationale Fotoudstilling blevet en institution i den danske fotoverden, hvor grundkonceptet i princippet er forblevet det samme. Men det betyder langt fra, at udstillingen ikke har udviklet sig. I dag ser vi udstillingen som stedet, hvor nye internationale talenter får mulighed for at vise deres kunnen. Denne nyorientering kommer fuldt til udtryk i årets udstilling. Gæsteudstillere er Dmitry Zhukov (Ukraine/USA), Timofey Abel (Rusland/USA) og Florian Merlet (Frankrig/Tyskland) – alle unge fotografer, der hver på deres egen vis repræsenterer ung fotografi.

Dmitry Zhukov viser et udvalg af fotografier fra sin kommende bog ”Fragments”. Hans billeder viser det anonyme storbylivs lejlighedsvise absurditet og flygtige momenter, som kalder på eftertanke. Værkerne er optaget med forskellige mobiltelefoner. Hvor Zhukov som billedskaber altså har taget den nyeste teknik til sig, er Florian Merlet gået den modsatte vej – tilbage til den analoge fotografi. I den forstand er han eksponent for en tiltagende trendisær blandt unge kunstfotografer – der finder lyst og kreativ kraft i den klassiske fotografiske teknik. Hans billeder er livsbekræftende, fulde af ung optimisme og sol. Den yngste af de tre gæsteudstillere, Timofey Abel, er bare 19 år gammel og lever i Atlanta, GA (USA). Hans udtryksfulde monokrome billeder er stærke grafiske præsentationer, drømmende, melankolske, somme tider urovækkende – men altid spændende.

Fra Esbjerg Fotoklub udstiller Ib Corneliussen Nielsen, Bente Eckert Lehmann-Poulsen, Mads-Peter Glass, Finn Guldborg Pedersen, Erik Holmgaard, Trine Kjær Larsen, Claus Madsen, Kim Pedersen, Ida Refsgaard, Ebbe Salomonsen og Thorben Vagner – alle “gamle kendinge” fra tidligere års udstillinger. Dertil kommer tre nye bidragsydere: Bent Hansen, Niels Hornelund Kristensen og Jimmy Juncker.

Med åbningen af DI40 går klubbens store jubilæumsår gradvist til ende. Tilbage står årsmødet i Selskabet for Dansk Fotografi, der afholdes i Esbjerg i d. 26. oktober 2024. En stor tak skal rettes til mine kolleger i arbejdsgruppen bag udstillingen, ikke mindst billedsekretær Mads-Peter Glass.

Vi takker også for støtte fra vore annoncører i udstillingskataloget – Vefa Foto, Photocare Esbjer/Ribe/Varde, Grafisk Trykcenter, Fujifilm Nordic Danmark AB, Nordic Digital Lab, Fa. Goecker, Focus Nordic Denmark A/S, Galleri bag Diget, Fragment og Byens Vinhandel og selvfølgelig en tak til Esbjerg Kommune og personalet på Esbjerg Hovedbibliotek for godt samarbejde igen i år.

Årets udstilling kan ses fra d. 21. september til d. 1. november 2024 i Hovedbibliotekets

regulære åbningstid.

Rigtig god fornøjelse!

Esbjerg Fotoklub fylder 50 år

Åbningen af Den 41. Internationale Fotoudstilling (DI41) markerer klubbens store jubilæumsår, som vil udviser en række spændende aktiviteter for fotointeresserede og kulminere med årsmødet i Selskabet for Dansk Fotografi, der afholdes i Esbjerg i den første weekend i oktober 2024. En bog om klubbens historie, udgivet i samarbejde med Byhistorisk Arkiv, er ligeledes også kommet i salg i boghandlen i Julen 2023.

Pressekontakt:

• Claus Madsen, formand for Esbjerg Fotoklub, tlf. 30612109