Den Internationale Fotoudstilling

DI40_Poster_1.pdf

Den Internationale Fotoudstilling 2023 (DI40): Ung 40-årig kosmopolit med 50 år på bagen

Esbjerg Fotoklubs store jubilæumsår åbnes med manér: Også i år tager Den Internationale Fotoudstilling de besøgende ud på en spændende rejse – i verden, i fantasien, i kunstfotografiets uudtømmelige univers.

I det nye år runder Esbjerg Fotoklub 50 år. Men allerede om få dage kan klubben fejre 40-års jubilæum for sin flagskibsaktivitet, Den Internationale Fotoudstilling, når dørene åbnes til efterårets udstilling på Esbjerg Hovedbibliotek. Udstillingen byder på fire internationale fotografer: Engelske Joshua K. Jackson, bosniske Dženad Džino, japansk-tyske Samuel Lintaro Hopf og endelig et ungt, irsk talent David

O’Regan.

Som professionel fotograf har Joshua K. Jackson arbejdet for en række store internationale kunder. Hans store lidenskab er dog street-foto, hvor hans billeder udforsker de komplekse og ofte paradoksale forhold mellem mennesker og deres omgivelser, og afspejler harmonier og spændinger, der former de universelle aspekter af den menneskelige tilstand. Jacksons arbejder har været udstillet i Storbritannien (London), USA (New York, San Francisco) og Europa (Paris, Graz). Han har udgivet to monografier på forlaget Setanta Books, Sleepless In Soho i 2020 og Modern Paradox i 2022.

Den bosniske naturfotograf Dženad Džino blev født i Mostar i 1978. Han er optaget af bjerge og natur, og har været fotograf i 10 år. Hans naturbilleder, der bogstaveligt talt stråler af kærlighed til sit hjemland, har vundet adskillige priser i flere konkurrencer rundt omkring i Bosnien-Hercegovina og regionen. De er blevet offentliggjort i forskellige magasiner, heriblandt National Geographic Magazine, et af verdens mest ikoniske tidsskrifter.

Japansk-tyske Samuel Lintaro Hopf er dimittend fra Hamburg Academy of Design med en grad i kommunikationsdesign i 2012. Siden har han arbejdet som fotojournalist og filmskaber. Vi følger ham gennem billeder fra bl.a. Paris, London og Tokyo.

David O’Regan studerer nu fotografi med nye medier på Crawford College of Art and Design i Cork, Irland. Han har fotograferet siden sine tidlige teenageår og begyndte samtidig at eksperimentere med optik, startende med pinhole-kameraer lavet af tændstikæsker, som blev mere og mere komplekse i tiden, der fulgte. Som autist åbenbarer han et ganske særligt billedsyn, drømmende og intenst på samme tid, og netop omsat med sit hjemmebyggede kamera.

Fra Esbjerg Fotoklub udstiller Bente Eckert Lehmann-Poulsen, Mads-Peter Glass, Erik Holmgaard, Trine Kjær Larsen, Claus Madsen, Ib Corneliussen Nielsen, Palle Teis Nielsen,Martin Bogdahn Paulsen, Finn Guldborg Pedersen, Ida Refsgaard, Carina Kryger Rønberg, Ebbe Salomonsen og Troels Kragsig Thomsen. Deres billeder illustrerer den store bredde i klubbens repertoire, fra stærke s/h portrætter til en hyldest til New Yorks farverige verden, fra den historiske landsby Matera i Syditalien til en billedserie om ”håndens arbejde”, fra nærstudier af naturens mirakler og skønhed til en ”skaterfest”, og meget, meget, mere.

Alt i alt omfatter udstillingen 94 værker, som kan ses på Phototekets balkon i Esbjerg Hovedbibliotek indtil d. 10. november 2023.Udstillingen åbnes officielt af Jørgen Dieckmann Rasmussen fra Esbjerg Byhistorisk Arkiv,

onsdag d. 20. september kl. 16:00.

Hele kataloget kan findes her.

Esbjerg Fotoklub fylder 50 år

Åbningen af Den 40. Internationale Fotoudstilling (DI40) markerer starten på klubbens store jubilæumsår, som vil udvise en række spændende aktiviteter for fotointeresserede og kulminere med årsmødet i Selskabet for Dansk Fotografi, der afholdes i Esbjerg i den første weekend i oktober 2024. En bog om klubbens historie, udgivet i samarbejde med Byhistorisk Arkiv, er ligeledes på vej og vil være i boghandlen før Julen 2023.

Pressekontakt:

• Carina Kryger Rønberg, formand for Esbjerg Fotoklub, tlf. 25332626